BISTVENO JE, DA OTROCI IN MLADOSTNIKI, KI SO DELEŽNI NASILJA, O TEM SPREGOVORIJO Z ODRASLO OSEBO IN POIŠČEJO POMOČ - Intervju s šolsko svetovalno delavko Tino Plahutnik
Danes vam bova predstavila intervju z našo šolsko
svetovalno delavko Tino Plahutnik. Za intervju z njo sva se odločila, ker nas s
svojim delom ozavešča o pomembnih temah – na primer, kako odreagirati, ko v
šoli nastopijo malo manj prijetni trenutki.
Najprej
naju zanima, ali je na naši šoli sploh kaj nasilja?
Da. Po mojem mnenju je nasilje povsod, kjer so
mladostniki, torej tudi v šoli. Nasilni pa niso samo otroci in mladostniki,
temveč tudi odrasli. Pred tem si ne zatiskajmo oči, temveč se o nasilju vedno
znova pogovarjajmo. Še bolj pomembno pa je, da se v šoli učimo o tem, kakšno je
spoštljivo vedenje, kako na prijeten način pridobiti prijatelje in kako na
miren način najti rešitev, če imamo različna mnenja.
S
katerimi vrstami nasilja se soočate kot svetovalna delavka?
Včasih je bilo veliko fizičnega obračunavanja med učenci,
dandanes pa je več psihičnega nasilja – tudi izven šole.
Kaj
lahko vi naredite za zmanjšanje oziroma preprečevanje nasilja?
Z učenci se o nasilju pogovarjam pri urah pa tudi
individualno. Poskušam jih prepričati, da nasilje ni rešitev. In jih naučiti,
kako naj se odzovejo v situacijah, kadar pride do konflikta. Poleg tega se z
učenci pogovarjamo tudi o tem, kako zaščititi samega sebe pred nasiljem in kako
ravnati, če si žrtev nasilja. Bistveno je, da otroci in mladostniki, ki so
deležni nasilja, o tem spregovorijo z odraslo osebo in poiščejo pomoč. V šoli
to pomeni pomoč učitelja ali svetovalne delavke. Na tak način bomo lahko
dosegli, da bo nasilja čim manj.
Kaj
lahko učenci naredijo za to, da ne prihaja do nasilja?
Poskušajte biti spoštljivi do drugih in namesto da se, ko
ste priča prepiru, postavite na stran od nekoga, poskusite situacijo umiriti. Naj
vas ne bo sram ali strah priti povedati, če se v odnosu z vrstniki počutite
neprijetno. Pogovor marsikdaj pomaga, da vsak pri sebi najde kakšno idejo, kako
bi se lahko drugače obnašal v odnosu z vrstniki in kako bi se postavil zase.
Zato vas vabim, da se oglasite pri meni.
Kaj
naj naredimo, če nas ustrahujejo?
Najbolje je, da to povemo pristojni odrasli osebi. Če se
nasilje zgodi v šoli, je prav, da to poveste v šoli. Seveda boste povedali tudi
staršem, ampak mi v šoli moramo vedeti, kaj se dogaja na hodnikih, saj samo
tako lahko ukrepamo, da bi bilo nasilja čim manj. Najprej povejte učitelju, pri
katerem se je nasilje zgodilo, naslednji po vrsti je razrednik. Včasih pa boste
morda presodil, da je najbolje, da se obrnete na svetovalno delavko in tudi to
bo prav. Glavno je, da vam ta oseba prisluhne in pomaga najti rešitev težave.
Katera
vrsta nasilja je najpogostejša na naši šoli?
Dandanes je najpogostejše psihično
nasilje. Opažam, da se učenci med seboj pogosto zbadajo, ideje najdejo tudi na
spletu. Učence najbolj prizadene, če nekdo žali njihove starše ali se norčuje
iz njihove šibke lastnosti. Veliko nasilja pa se dogaja tudi izven šole, preko
telefonov ali socialnih omrežij, v šoli pa se kažejo posledice obračunavanja
preko elektronskih medijev. Učenci se nočejo družiti, sodelovati v skupinah …,
pogosto odkrijemo, da je vzrok tega nasilje ali vsaj neustrezno vedenje izven
šole.
Na
naši šoli je bil posnet tudi film o nasilju. Kaj mislite, ali je bila Janova
reakcija upravičena in pravilna?
Pa mojem mnenju je razmišljal na kratek
rok in se ni zavedal dolgoročnih posledic.
Se
veliko učencev zateče k vam po nasvet?
Da, v zadnjem mesecu okoli 1–2-krat na
teden pride kakšen učenec ali učenka. Razlogov, zaradi katerih pridejo k meni
je več, ni vedno nasilje. Najpogostejši so konflikti med vrstniki, ki jih ne znajo
rešiti na ustrezen način, težave pri učenju in pa pogovori o nadaljevanju
šolanja. Seveda pa pridejo k meni tudi zaradi osebnih in družinskih težav.
Zakaj
prihaja do nasilja?
Do nasilja prihaja, zaradi različnih interesov ali pogledov na neko stvar.
Majhni otroci se še ne zanjo pogovoriti o teh razlikah in uskladiti med seboj.
V času odraščanja se naučimo tudi tega in zato se večji otroci in mladostniki
manj pretepajo, kot mlajši. Se pa mirnega reševanja sporov naučimo predvsem v
družini. Ali se pogovorimo, kadar pride do težav ali vpijemo en na drugega ali
pretepamo? Družina najmočneje vpliva na to, kako se bo obnašal učenec. Nekateri
učenci so nasilni zato, ker se želijo uveljaviti v vrstniški skupini in ne
najdejo pozitivnega načina, s katerim bi se dokazali, zato posežejo po nasilju.
Namen tega je dokazovanje in nadvlada drugih.
Se
je kdaj zgodil kakšen nasilen dogodek, ki bi si ga želeli izpostaviti?
Da. Zgodilo se je že, da sta se sošolca stepla in da so
se ostali postavili okoli njiju, kot da bi bila v ringu. Spomnim se, da sta
kasneje povedala, da bi se onadva že zdavnaj nehala tepsti, če ju ne bi drugi
glasno spodbujali. S tem so na njiju vršili pritisk in nobeden od njiju ni
hotel nehati s pretepom, ker se je bal da bo izpadel »reva«. Nekoč pa je neki
učenec stopil iz šole, kjer ga je pričakal drug učenec in ga udaril tako močno,
da mu je poškodoval nos. Seveda smo zadevo prijavili policiji.
Lahko
vi pomagate tudi pri nasilju doma oziroma izven šole?
Jasno, če se ugotovi le sum o nasilju doma, je šola
dolžna predati sum pristojnim organizacijam (policija, socialna služba), ki
stvar rešujejo naprej. Seveda se z učenci o tem pogovarjamo tudi v šoli, saj
lažje zaupajo, ker nas srečujejo v šoli in poznajo. Poskušamo jim biti v oporo,
kadar jih je strah, ko potrebujejo tolažbo in drugo pomoč.
Kako
priporočate, da se nasilje reši?
Najraje vidim, če se stvar reši z mediacijo, pri čemer ne
iščem rešitve jaz, ampak jo najdejo učenci kar med seboj. Seveda pa spodbujam spoštljivo
komunikacijo. Na šoli je več učiteljev in svetovalna delavka, ki smo
usposobljeni za mediacijo in se učenci lahko obrnejo na nas, da jim pomagamo
rešiti spor. Seznami mediatorjev so objavljeni v vsakem nadstropju šole.
Intervju z učiteljico Tino je bil zanimiv in je obema
odprl pogled v svet nasilja, ki ni vsem tako dobro poznan. Upava, da se bo vsak
bralec zamislil o ne tako lepi polovici človeškega uma, ki želi prevzeti nadzor
nad drugimi in s tem povzroči veliko slabega.
Beno Vrečar, 7. b & Peter Kotnik, 8. b
Foto: Andraž Hočevar Dolinšek, 9. b
Foto: Andraž Hočevar Dolinšek, 9. b
Komentarji
Objavite komentar